E-fatura İtiraz İşlemleri – Kendisine Düzenlenen e-Faturalar İçin İtiraz Talebi Oluşturma
E-fatura itiraz işlemleri Gelir İdaresi Başkanlığı iptal portalından yapılmaktadır. İmzalama aracı bilgisayara yüklü olması gerekir. İmzalama aracı bilgisayarda yüklü değil ise iptal portalında imzalama aracına erişilemedi şeklinde uyarı gelecektir ve vermiş olduğu bağlantıdan imzalama aracının yüklenmesi gerekecektir. Gelir İdaresi Başkalığı portal sayfasına gidebilmek için linke tıklayabilirsiniz.
e-Fatura kayıtlı kullanıcısı olan mükellefler mali mühür/elektronik imzaları ile e-Fatura İptal/İtiraz Portalı Uygulamasına giriş yaparak aşağıda belirtilen şekilde kendilerine düzenlenen e-Fatura için “İtiraz Talebi” oluşturabilirler. Bu ekrandan itiraz talebi oluşturmak isteyen alıcı “Fatura İtiraz Talebi Oluşturmak İçin Tıklayınız” butonunu seçmelidir.
“Fatura İtiraz Talebi Oluşturmak İçin Tıklayınız” butonuna tıklandığında aşağıdaki ekran (e-FATURA İPTAL/İTİRAZ TALEBİ BİLGİ GİRİŞİ EKRANI ) açılacaktır.
Kendilerine düzenlenen e-Fatura için “İtiraz Talebi” oluşturmak isteyen mükellefler ekranda “İşlem Sahibini Seçiniz” alanına tıklayarak açılan seçeneklerden “Alıcı” alanını seçmelidir. Alıcı alanı seçildikten sonra Satıcı Vkn/Tckn alanı aktif olur ve doldurulması gerekmektedir.
“Fatura No” alanına e-Fatura uygulaması üzerinden kendisine düzenlenen ve kendisi tarafından itiraz talebi bildirilmek istenen faturanın 16 haneli seri numarası, “Ödenecek tutar” alanına faturada belirtilen ödenecek tutar yazılmalıdır.
“İtiraz Belge Numarası” alanına noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak KEP sistemi ile yapılan işlemler neticesinde oluşacak belgenin numarası girilmelidir.
“İtiraz Belge Tarihi” noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak KEP sistemi ile yapılan işlemler neticesinde oluşacak belgenin tarihi girilmelidir.
“İtiraz Yöntemi” noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak KEP sistemi yöntemlerinden hangisi aracılığıyla itiraz işlemi yapılmış ise o yöntem seçilecektir.
Akıllı kart sürücü ve şifre bilgileri girildikten sonra “Talep Oluştur” butonu tıklanır.
Akıllı karttaki bilgiler kontrol edilip onaylandıktan sonra Butonun onaylanması sonucunda “İtiraz talebiniz başarıyla oluşturulmuştur” uyarısı ile birlikte itiraz bildirim talebi oluşturduğunuz e-Fatura için talebiniz, faturayı düzenleyen mükellefin e-Fatura İptal/İtiraz Portalindeki ekranına iletilmiş olacaktır.
Girilen bilgilerde herhangi bir tutarsızlık olması durumunda (sistemde kayıtlı olmayan e-Fatura no, hatalı ödenecek tutar bilgisi veya daha önceden itiraz edilmiş fatura tekrar itiraz edilmek istenirse) aşağıdaki hata ekranı gelecektir.
Faturayı düzenleyen mükellefe iletilen talebin onaylanıp onaylanmama durumu, ilk giriş kısmında yer alan “Fatura İtiraz Taleplerinin Durumlarını Görmek ve Adınıza Gelen İtiraz Taleplerine Onay vermek İçin Tıklayınız” sekmesinden takip edilebilmektedir.
İlgili butona tıklanıp, tarih aralığı girilerek listelendiğinde “İtiraz Ettiğiniz Faturalar” ekranında itiraz edilmesini talep ettiğiniz faturaların durumları listelenecektir.
Fatura itiraz talepleri onaylanırsa talep durumu “Fatura İtiraz Kabul Edildi” olarak güncellenir ve onay zamanı ilgili satıra yansır. Bu durumda ilgili e-Fatura hem alıcının sanal Ba hem de satıcının sanal Bs formunda yer almayacaktır.
Fatura itiraz talepleri reddedilirse talep durumu “Talep Reddedildi” olarak güncellenir ve onay zamanı ilgili satıra yansır. Bu durumda ilgili e-Fatura alıcının sanal Ba formunda yer almayacak olup, talebi reddeden satıcının sanal Bs formunda yer alacaktır.
Kendisi Tarafından Düzenlenmiş e-Faturalar İçin Gelen İtiraz Talebini Onaylama / Reddetme
Kendisi tarafından düzenlenmiş e-Faturalar için kendilerine ulaşan itiraz taleplerinin onaylanıp onaylanmama durumu, ilk giriş kısmında yer alan “Fatura İtiraz Taleplerinin Durumlarını Görmek ve Adınıza Gelen İtiraz Taleplerine Onay vermek İçin Tıklayınız”” sekmesinden takip edilebilmektedir. Kullanıcılar ekrana tıkladıktan sonra tarih aralığını seçerek sorgulama yapmaları halinde varsa kendilerine gelen talepleri aşağıdaki gibi görüntüleyebileceklerdir.
Kendisi tarafından düzenlenmiş e-Fatura için gelen itiraz talebinin kabul edilmesi durumunda;
İtirazına onay verilecek faturalar seçilip, mali mühür bilgileri girildikten sonra “Faturaya İtirazı Kabul Et” butonu tıklandığında “İşlem Başarılı” sonucu alınırsa seçilen faturalar için itiraz talebi onaylanacaktır.
Not: İtiraz işleminin düzenleyicisi tarafından kabul edilmesi ve bu işlemin e-Faturanın ait olduğu ayı izleyen ayın 20 nci günü sonuna kadar yapılması durumunda ilgili fatura hem alıcının sanal Ba hem de satıcının sanal Bs formunda yer almayacaktır.
“İtirazını Kabul Ettiğiniz Faturalar” alanından itiraz edilen faturalara ait bilgiler yukarıdaki gibi listelenebilir.
Düzenleyen Tarafından İtiraz Talebi Oluşturma
Düzenledikleri e-Fatura için “İtiraz Talebi” oluşturmak isteyen mükellefler, ekranda “ İşlem Sahibini Seçiniz” alanına tıklayarak açılan seçeneklerden “Satıcı” alanını seçmelidir
“Fatura No” alanına e-Fatura uygulaması üzerinden kendisinin düzenlediği ve kendisi tarafından itiraz edilmek istenen faturanın 16 haneli seri numarası, “Ödenecek tutar” alanına
faturada belirtilen ödenecek tutar yazılır. Akıllı kart sürücü ve şifre bilgileri girildikten sonra “Talep Oluştur” butonu tıklanır.
“İtiraz Yöntemi” alanına noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak KEP sistemi yöntemlerinden hangisi aracılığıyla itiraz işlemi yapılmış ise o yöntem seçilecektir.
“İtiraz Belge Numarası” alanına noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak KEP sistemi ile yapılan işlemler neticesinde oluşacak belgenin numarası girilmelidir.
“İtiraz Belge Tarihi” alanına noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak KEP sistemi ile yapılan işlemler neticesinde oluşacak belgenin tarihi girilmelidir.
Akıllı karttaki bilgiler kontrol edilip onaylandıktan sonra Butonun onaylanması sonucunda “İtiraztalebiniz başarıyla oluşturulmuştur” uyarısı ile birlikte iptal talebi oluşturduğunuz fatura
için talebiniz, alıcı mükellefin e-Fatura İptal/İtiraz Bildirim Portalindeki ekranına iletilmiş olacaktır
Girilen bilgilerde herhangi bir tutarsızlık olması durumunda (sistemde kayıtlı olmayan e-Fatura no, hatalı ödenecek tutar bilgisi veya daha önceden itiraz edilmiş fatura tekrar itiraz edilmek istenirse) aşağıdaki hata ekranı gelecektir.
Düzenlenen faturanın alıcısı olan mükellefe iletilen talebin onaylanıp onaylanmama durumu, ilk giriş kısmında yer alan “Fatura İtiraz Taleplerinin Durumlarını Görmek ve Adınıza Gelen İtiraz Taleplerine Onay vermek İçin Tıklayınız” sekmesinden takip edilebilmektedir.
İlgili butona tıklanıp, tarih aralığı girilerek listelendiğinde “İtiraz Ettiğiniz Faturalar” ekranında itiraz ettiğiniz faturaların durumları listelenecektir.
Fatura itiraz talepleri onaylanırsa talep durumu “Faturaya İtiraz Kabul Edildi” olarak güncellenir ve onay zamanı ilgili satıra yansır. Sorgulama sonucu aşağıdaki ekran görüntüsünde olduğu gibi itiraz talebi onaylanmışsa ilgili e-Fatura hem alıcının sanal Ba hem de satıcının sanal Bs formunda yer almayacaktır.
Fatura itiraz talepleri reddedilirse talep durumu “Talep Reddedildi” olarak güncellenir ve onay zamanı ilgili satıra yansır. Bu durumda ilgili e-fatura talebi reddeden alıcının sanal Ba formunda yer alacak olup, itiraz bildiriminde bulunan satıcının sanal Bs formunda yer almayacaktır.
Adıma Düzenlenen e-Faturalar İçin Gelen İtiraz Talebini Onaylama / Reddetme
Kendilerine düzenlenmiş e-Faturalar için kendilerine ulaşan itiraz taleplerinin onaylanıp onaylanmama durumu, ilk giriş kısmında yer alan “Fatura İtiraz Taleplerinin Durumlarını Görmek ve Adınıza Gelen İtiraz Taleplerine Onay vermek İçin Tıklayınız”” sekmesinden takip edilebilmektedir. Kullanıcılar ekrana tıkladıktan sonra tarih aralığını seçerek sorgulama yapmaları halinde varsa kendilerine gelen talepleri aşağıdaki gibi görüntüleyebileceklerdir.
Adlarına düzenlenen e-Fatura için gelen itiraz talebinin kabul edilmesi durumunda;
İtirazına onay verilecek faturalar seçilip, mali mühür bilgileri girildikten sonra “Faturaya İtirazı Kabul Et” butonu tıklandığında “İşlem Başarılı” sonucu alınırsa seçilen faturalar için itiraz talebi onaylanacaktır.
İtiraz talebinin kabul edilmesi durumunda;
İtiraz işleminin alıcısı tarafından kabul edilmesi ve bu işlemin e-Faturanın ait olduğu ayı izleyen ayın 20. günü sonuna kadar yapılması durumunda ilgili e-Fatura hem alıcının sanal Ba hem de satıcının sanal Bs formunda yer almayacaktır.
“İtirazını Kabul Ettiğiniz Faturalar” alanından itiraz edilen faturalara ait bilgiler yukarıdaki gibi listelenebilir.
İtiraz talebi reddedilmek istenen faturalar seçilip, mali mühür bilgileri girildikten sonra “Talebi Reddet” butonu tıklandığında “İşlem Başarılı” sonucu alınırsa seçilen faturalar için itiraz talebi
reddedilmiş olacak.
İtiraz talebinin süresinde onaylanmaması durumunda;
İtiraz işleminin alıcı tarafından e-Faturanın ait olduğu ayı izleyen ayın 20. günü sonuna kadar yapılmaması durumunda e-Fatura satıcının sanal Bs formunda yer almayacak olup, bununla birlikte itiraz talebini süresinde onaylamayan alıcının sanal Ba formunda yer alacaktır.
Not: İtiraz işlemlerinden sonra itirazı onaylanan faturaları program tarafında da silinmesi gerekmektedir. Program tarafından silme işlemlerinin nasıl olduğuna linke tıklayarak Programdan fatura silme işlemleri başlığı altından öğrenebilirsiniz.