Ticari Fatura nedir ve Ticari Fatura İptal İşlemleri nasıl olmalıdır?
Ticari Fatura ticari anlaşmalardan doğan Mal/Hizmet satışını gösteren belgelerdir. Karşı tarafın e-Fatura mükellefi olmasıyla kesilen faturanın ticari anlaşmanın bozulması durumunda veya yanlış kesilen faturalar sonucunda iptal edilmesi gereken faturalardır.
Satıcı tarafından oluşturulan faturalar Gelir İdaresi Başkanlığına ve alıcı firmaya başarılı bir şekilde iletildikten sonra iptal durumuna sebep olan durumların oluşmasından sonra yapılacak işlemler;
- Satıcı tarafından oluşturulan Ticari fatura senaryosunda faturalara, faturanın alıcıya iletildiği tarihten itibaren 8 günlük süre içinde e-Fatura sistemi içinden ret yanıtı ile ya da harici yöntemlerle (noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi(KEP) ile) itiraz yapılmaktadır. Program ve Entegratör üzerinden Ret yanıtı;
Alıcı firma olunması durumunda sisteme düşen faturanın, sisteme düşme tarihinden itibaren başlayacak 8 günlük süre içinde reddedilmesi gerekmekte. Bunun için program tarafından;
E-Belge -> E-Fatura -> Gelen E-Faturalar yolunda gelen e faturalar sayfasında alıcıya kesilen faturalar tarih aralığı ile listelenebilir. Ret edilecek faturada dikkat edilmesi gereken; fatura tarihinin 8 gün geçmemiş olması ve fatura senaryosunun Ticari Fatura olması.
Öyle ki Ticari fatura harici senaryoda ve 8 günlük süreyi geçmesi durumunda Sistem Yanıtı sütununda yanıt Kabul edildi olarak görünecektir. Kabul Edildi yanıtı alma durumlarında karşı tarafa ya iade faturası kesilmeli yada yukarıda belirtildiği gibi 8 günlük süre geçilmeden itiraz yapılmalıdır.
Gelen E-Faturalar listesinde sağ üst tarafta bulunan Kabul ve Ret yanıt butonları bulunmaktadır. Burada Ret butonuna tıklayarak hem Bilnex programı sisteminde hem Entegratör Edm Bilişim sisteminde yanıtı Ret olarak güncelleyecektir. Program tarafında da Ret edilen fatura satırı kırmızı renkte Ret edildi şeklinde görünecektir. Böylelikle hangi faturaların ret edildiği anlaşılacaktır. Ret yanıtı verildikten sonra yanıt satıcı tarafına iletilecektir ve fatura iptal olarak nitelendirilecektir. Bu şekilde her karşılıklı olarak fatura işleme alınmayacaktır.
Edm Bilişim Entegratörü Ret işlemi İçin;
Satıcı tarafından kesilen faturalar Edm Bilişim portalına kullanıcı adı ve şifresi ile giriş yaptıktan sonra Gelen Faturalar bölümünde tarih aralığı verildikten sonra sorgula butonu ile listelenecektir. Ret edilecek olarak fatura satırının sol tarafında bulunan boş kutucuk işaretlenerek ilgili fatura seçilir. Seçildikten sonra Sağ tarafta bulunan kırmızı Ret butonu tıklanır ve faturanın Ret edilmesine dair onay ekrana istenilen uyarı gelecektir. Burada Ret işlemi onaylandıktan sonra fatura Ret yanıt işlemleri başlatılacaktır ve hem Gelir İdaresi Başkanlı tarafına hem Bilnex Programı tarafına iptal yanıtlarını gönderecektir. Portal tarafında da Statü sütununda yanıt Reddedildi şeklinde ibare görünecektir.
8 günlük süresi geçen Ticari Faturalar Ret edilemeyecek ve Gelir İdaresi Başkanlığı iptal portalı üzerinden iptal edilemeyecektir. Ancak e–Fatura İptal portalından gelen faturalar için yasal süre içerisinde iptal dışında ise itiraz talebi e-Fatura İptal portalından(https://portal.efatura.gov.tr/FaturaIptal/) oluşturabilir.
Ticari faturalarda kesilen satış faturalarının Ret işlemi karşı taraftan yani alıcıdan yapılacağı için Edm Bilişim portalı tarafından yapılacak bir işlem olmayacaktır. Kesilen satış faturaları ret yanıtı alıcı tarafından ret yanıtı aldıktan sonra Bilnex programı tarafında bu faturanın ret yanıtını gördükten sonra satış faturaları listesinden silinmesi gerekir iptal faturanın hareketini görmemek için. Fatura silme işlemi e-Arşiv işlemlerinde anlatıldığı gibi yapılacaktır.
KolaySoft Teknoloji Entegratörü Ret işlemi İçin;
Diğer entegratörlerde olduğu gibi KolaySoft Entegratöründe de gelen e-Faturalar ilk entegratöre düşmekte ve fatura ret işlemleri entegratör portallarından da yapılabilmektedir. KolaySoft Entegratörü için;
İlgili entegratörün portalına kullanıcı adı ve şifre bilgileri ile giriş yapıldıktan sonra sol tarafta bulunan kenar çubuğundan E-Dönüşüm → E-Fatura → Gelen Faturalar sayfasından gelen faturalara erişilebilir. Veya Ana Sayfada gösterilen Gelen Faturalar bölümünden detaylara tıklayarak direkt Gelen Faturalar sayfasına da erişilebilir.
Gelen Faturalar sayfasına geldikten sonra iptal edilecek olan faturayı bulduktan sonra açılır listeden Faturayı Cevapla seçeneğine basılması gerekir.
Burada dikkat edilmesi gereken faturanın iptal etme süresinin geçmemiş olması. Bu 7 Günlük süre aşıldığı durumlarda fatura iptali gerçekleşmeyecektir. Faturayı Cevapla seçeneğine tıkladıktan sonra açılacak olan Faturayı Cevapla penceresinden faturaya KABUL veya RED yanıtı verilmektedir. Ret seçeneğini işaretledikten sonra açıklama eklenmek istenildiği taktirde açıklama da yazılabilir ve bu açıklama karşı tarafın sisteminde de görünecektir. Gönder butonu ile Ret yanıtı Gelir İdaresi Başkanlığına daha sonra karşı firmaya(alıcı) iletilecektir.
Ret yanıtı harici iptal edilen fatura(Gelir İdaresi Başkanlığı iptal portalı tarafından noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile) portal tarafından da iptal olarak görünmesi için açılır listesinden seçeneği ile fatura iptal olarak işaretlenebilir ve raporlara gelmeyecektir.
Hızlı Bilişim Teknoloji Entegratörü Ret işlemi İçin;
Hızlı Bilişim kullanıcılarının gelen e-Faturaları portal tarafında ret etme işlemleri işlemleri aşağıda anlatıldığı gibi yapılmaktadır;
Yapılması gereken ilk işlem portal tarafına kullanıcı ve adı ile sisteme giriş yapmaktır. Giriş yapıldıktan sonra ister sol taraftaki kenar çubuğundan e-Fatura → Gelen Fatura, ister Ana Sayfada bulunan Gelen e-Faturalar bölümünden Gelen faturalara erişilebilir.
Gelen faturalar listesine geldikten sonra ilgili faturanın karşısında bulunan açılır listesinden seçeneği ile faturayı yanıtlama penceresi açılır.
Fatura yanıtlama ekranı açıldıktan sonra Alıcı Posta Kutusu Etiketi, Gönderici Birim Etiketi ve Cevap Durumu alanlarından seçimlerin yapılması gerekmektedir.
Alıcı Posta Kutusu Etiketi: Alıcı firmaya ait elektronik posta etiketidir. Satıcılar bu etikete fatura kestikleri durumda o etikete ait portala faturalar düşecektir.
Gönderici Birim Etiketi: Satıcı firmaya ait elektronik gönderici etiketidir. Fatura kesen satıcı bu etiket ile fatura kesebilmektedir.
Zorunlu olan Etiketleri ve Cevap Durumu seçildikten sonra isteğe bağlı açıklama yazılabilir. Gönder butonu ile faturayı yanıtlama işlemi gerçekleşecek ve yanıt Gelir İdaresi Başkanlığına daha sonra karşı firmaya ya iletilecektir.
İlgili faturalar Gelir İdaresi Başkanlığının iptal portalından itiraz işlemleri yapılmış ise işlemler sütunundan Seçinize tıkladıktan sonra GİB Portalında İptal/İtiraz İşlemleri seçeneğinden GİB Portalından İptal/İtiraz Edildi Olarak İşaretle butonu ile ilgili faturanın portal tarafından iptal/itiraz edilmiş şekilde işaretlenecektir.
Gönderilen Ticari faturalarda;
Eğer karşı tarafına kesilen/gönderilen e faturaların senaryosu Ticari fatura ise ve karşı taraftan Ret yanıtı aldıysa fatura iptal edilmiştir. Bundan dolayı gönderilen fatura iptal olduğu için program tarafından bu faturanın silinmesi gerekmektedir. Silinen fatura faturalar listelerinden, stok hareketlerinden ve cari hareketlerinden silinmiş olacaktır. Silme işleminin nasıl yapılacağı hakkında bilgiye linke tıklayarak Programdan fatura silme işlemleri başlığı altından ulaşabilirsiniz.
Ticari fatura ve Kamu faturalarında itiraz işlemleri Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yapılabilmektedir. İtiraz işlemleri için linke tıklayarak itiraz süreçleri hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.