Ba – Bs Formları
Belirli bir rakamın üstündeki alış ve satış işlemlerinin raporlandığı, XML dosyasına aktarıldığı veya Excel dosyasına aktarıldığı bölümdür. Ba – Bs formları hazırlanırken bilgilerin nereden alınacağı ( Ön Muhasebe kayıtları veya Muhasebe Fişleri ) parametrelerle belirlenebilir.
Babs formunu açtığınızda yukardaki gibi bir pencere açılacaktır. Üst bölümdeki parametrelerin doğruluğu oldukça önemlidir ve hesaplama bu alanlara göre yapılmaktadır.
Dönem: Hazırlanacak olan raporun aylık veya yıllık olacağı bilgisi seçilmelidir.
Ay: Hangi ayın Satış veya Alış bilgileri isteniyor ise ilgili ayı seçiniz.
Evrak Türü: Satışlar veya Alışlar hangisinin beyanı alınmak isteniyor ise ilgili parametreyi seçiniz.
Toplam Tutar: Bilindiğiniz gibi belirli bir tutarın üzerindeki alışlar ve satışlar beyan edilmektedir. Bu rakam belirli dönemlerde farklılık arz edebilmektedir, bu sebeple rakamın girişi kullanıcıya bırakılmıştır.
Hangi sıfatla verildiği: Mükellef ve Kanuni Temsilci seçenekleri bulunmaktadır. Lütfen uygun olanı seçiniz.
Hesap Tipi: Cari Hesapları ve Muhasebe Hesapları seçenekleri bulunmaktadır. Alış veya satış bilgilerini Cari modülündeki cari kartlarından yani ön muhasebe bilgilerinden hesaplatmak istiyorsanız, Cari Hesapları seçeneğini kullanmalısınız. Fakat ön muhasebe modülünü kullanmıyor direk muhasebe fişlerinden kayıt yapıyorsanız 2. seçeneği yani Muhasebe Fişleri seçeneği sizin için uygun olacaktır.
Bu noktada şuna dikkat etmek gerekiyor; her iki seçenek için geçerli olan kural şudur ki. Hesap kartlarındaki vergi daireleri ve numaralarının doğrulu çok önemlidir. Bu bölümdeki yanlışlıklar hazırlanan beyannamenin de yanlış hazırlanmasına sebep olacaktır.
Üstte anlatılan parametreler seçildi ise Hazırla butonunu tıklayınız.
Hazırla butonunu tıkladıktan sonra yukardaki gibi bir soru ekrana gelecektir. Ba-bs formun da gösterilecek olan bilgilerin detaylı bir şekilde raporlandığı bir rapor ekranı açılacaktır.
Üstteki raporda da görüldüğü gibi, muhasebe entegresinde sorun olan kayıtlarda burada görünmektedir. Yine vergi daire ve numarası olmayan hesaplar, evrak sayıları gibi önemli bilgilerin analizi yapılabilmektedir. Rapor ekranında gerekli analizi yaptıktan sonra kapatın.
Rapor ekranı kapatıldıktan sonra yukardaki gibi Verilen tutarın üstündeki alış veya satış bilgilerinin gösterildiği ana ekrana bilgiler gelecektir. Son kontrollerde yapıldıktan sonra XML Dosyasını Oluştur butonunu tıklayınız.
Bu aşamada dosyanın oluşturulacağı konum seçmenizi isteyecektir ve dosya adı olarak “07255_621 030 5023 _FORMBS_3_01102011-31102011” önerilecektir.
07255 è Vergi dairesi kodu
621 030 5023 è Vergi dairesi numarası
FORMBS è Oluşturulan belgenin türü
01102011-31102011 è Bilgilerin hangi döneme ait olduğu bilgisini içerir.
Aşağıdaki resimde de görüldüğü gibi programın kurulu olduğu dizindeki TEXT klasörü varsayılan olarak gelmektedir, fakat farklı bir konum belirleyebilirsiniz.